همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟

همکاری در فروش یکی از زیرمجوعه‌های بازاریابی عملکردی است که به واسطه‌ی آن یک بازاریاب در ازای هر فروش حق پاداش خود را دریافت می‌کند. به این حق پاداش در اصطلاح «پرداخت به ازای عمل» گفته می‌شود؛ در اینجا عمل می تواند خرید آنلاین یک محصول یا سرویس باشد، یا حتی ثبت نام یا پر کردن فرم، دانلود، تماس یا هر عمل دیگری که مشتری نهایی انجام می‌دهد. لازم به توضیح است که پرداخت به ازای عمل به دو شیوه انجام می‌شود:

  • تعرفه‌ی ثابت: به این معنا که برای هر عمل تعرفه‌ی ثابتی در نظر گرفته می‌شود. این نوع پرداخت معمولاً برای عمل‌هایی مانند ثبت نام‌های رایگان، مثل ثبت نام برای کارت‌های بانکی یا محصولاتی که قیمت ثابت دارند مثل تلفن همراه، کاربرد دارد.
  • سهم از درآمد: همانطور که از اسمش پیداست سهمی از سود فروش به بازاریاب تعلق می‌گیرد. این روش بیشتر مورد علاقه‌ی تبلیغ دهندگانی است که محصولاتی با قیمت‌های مختلف را تولید می‌کنند مانند برندهای پوشاک.

بازاریابی در اوایل دهه ۱۹ میلادی هنگامی که شرکتها به ازای هر فروش آنلاین حق کمیسیون به فرد آگهی‌کننده می‌دانند تاسیس شد. این مدل پرداخت به ازای عملکرد (Paying on Performance) در سال ۱۹۹۴ توسط برنامه بازاریابی معرف شرکت آمازون که امروزه به عنوان یکی از مطرح‌ترین برنامه‌های همکاری در فروش به صورت آنلاین است وارد دنیای تجارت الکترونیک شد. جف بزوس مدیر عامل و موسس شرکت آمازون در یک مهمانی با خانمی آشنا شد که تمایل داشت کتاب خود را که درباره طلاق به تازگی به چاپ رسانده بود در سایت خود به فروش برساند بدون آنکه خودش به عنوان فروشنده شناخته شود. بزوس در آن لحظه به فکرش رسید تا خانم نویسنده را به سایت خود یعنی آمازون متصل کند و از فروش هر کتاب حق کمیسیون دریافت نماید. از آن زمان به بعد همکاری در فروش و صنعتی که از دل آن بیرون آمد با سرعت قابل توجهی رشد نمود که بخشی از آن به دلیل اهمیتی بود که وبسایتهای تجاری آن زمان به دست آورده بودند. در سالهای اخیر، پیشرفت های فروشگاههای اینترنتی، خرده‌فروشان را تشویق کرد تا بر همین اساس بر روی فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی خود سرمایه‌گذاری کنند. محبوبیت بازاریابی معرف به سایر صنوف نیز سرایت کرد: شامل شرکت‌های مسافرتی، کارگزاران بیمه و شرکت‌های ارتباطات از راه دور و در نتیجه به خودی خود به یک صنعت چند بیلیون پوندی تبدیل شد. همکاری در فروش همچنان قدرتمندتر از قبل مورد استفاده‌ی افراد مختلفی که به‌نوعی با این حوزه سروکار دارند قرار خواهد گرفت. البته پس از ۲۰ سال، در این صنعت تغییر و تحولات فراوانی رخ‌داده است، اما همچنان برای کسب درآمد در فضای مجازی و افتتاح یک تجارت الکترونیک، همکاری در فروش بهترین و ساده‌ترین راهکار است. تجار و بازاریاب‌های فراوانی به‌واسطه‌ی این نوع بازاریابی توانسته‌اند تجارت خود و همچنین دسترسی‌شان به مخاطبان مطلوب را گسترش دهند. تنها نکته‌ی مهم در این زمینه این است که فضای مجازی پیوسته در حال تغییر است و تنها راه برای باقی ماندن در این حرفه‌ این است که همواره اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنیم و سوار بر موج تغییرات پیش برویم. تنها در این صورت است که می‌توان به بهترین راهکار برای پیشرفت تجارت و برند دست‌یافت.

علاوه بر شیوه پرداخت به ازای عمل که در بالا ذکر شد، در همکاری در فروش روشهای پرداخت دیگری نیز وجود دارد که آن را نسبت به انواع دیگر بازاریابی مجزا می‌سازد. در سیستم همکاری در فروش اگر یک مشتری از یک سایت تبلیغ‌دهنده که از طریق بازاریاب به او معرفی شده است چندین بار دیدن و یا خرید کند بازاریاب در ازای هر بار عملکرد مشتری حق پاداش را دریافت می‌کند.  

روشهای پرداخت در همکاری در فروش به شرح زیر است:

  1. پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL) هنگامی که یک مشتری اطلاعات تماس خود را وارد می‌کند.
  2. پرداخت به ازای هر عمل (CPA) هنگامی انجام می‌شود که تبدیل کاربر به مشتری صورت پذیرد.
  3. پرداخت به ازای هر فروش (CPS) هنگامی انجام می‌شود که فروش انجام شده باشد که معمولا با تعیین مبلغی از قبل به عنوان پاداش انجام می‌شود.
  4. پرداخت به ازای درآمد (CPR) که در آن هزینه تبلیغات بر مبنای درآمد حاصل شده محاسبه می‌گردد

شیوه کار در همکاری در فروش به این گونه است که شبکه، که یکی از مفاهیم کلیدی در همکاری در فروش محسوب می‌شود، یک سری لینک‌های ردگیری را برای بازاریاب‌های فروش مجازی که بنرها و تبلیغات متنی را تبلیغ می‌کنند تهیه کرده و وقتی که کاربری روی بنرها و تبلیغات متنی کلیک می‌کند یک کوکی در کامپیوتر آنها ایجاد می‌کند که در نتیجه این کلیک توسط شبکه‌ ثبت و ردگیری می‌شود. تاجران و تبلیغ‌دهنده‌ها باید در برنامه بازایابی خود از شبکه‌های بازاریابی برای مدیریت ردگیری کمپین تبلیغاتی خود استفاده کنند. زمانی که مشتری پروسه‌ی خرید را به پایان می‌رساند و به صفحه‌ی تأیید پرداخت می‌رسد، کد ردگیری توسط شبکه‌ی بازاریابی ایجاد می شود. سپس این کد با کوکی مربوطه چک می‌شود و مشخص می‌شود که مشتری از طرف کدام بازاریاب آمده است. بنابراین پروسه‌ی کلیک کردن و فروش در پلتفرم ثبت می‌شود و به این وسیله هم تبلیغ‌دهنده و هم بازاریاب می‌توانند فرآیند فروش را ردگیری کنند و در نتیجه حق پاداش مربوط به آن عمل توسط تبلیغ‌دهنده پرداخت شود.

عضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه، مطالب مفید در زمینه بازاریابی عملکرد دریافت کنید
شما می توانید هر زمان که خواستید لغو عضویت کنید.

زودتر از بقیه در جریان مطالب جدید سایت باشید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.